Het PiMM!-orkest is begonnen

Eindelijk was het zover, de eerste repetitie van het PiMM!-orkest op vrijdagavond 5 april. Maar liefst 19 kinderen hadden zich aangemeld voor dit nieuwe orkest van Harmonie Voorschoten. ’s Middags was de zaal al opgebouwd door vrijwilligers van de harmonie, het slagwerk stond opgesteld en alle blaasinstrumenten lagen klaar. Om half 7 kwamen de eerste kinderen en hun ouders binnen en om kwart voor 7 zat de zaal vol. Iedereen werd welkom geheten door Bart van der Ploeg van de organisatie en dirigent Ivo van Gennip. De dirigent legde uit hoe musiceren in een orkest werkt en alle instrumenten werden door muzikanten van de harmonie gedemonstreerd.

Daarna mochten de kinderen rondkijken en instrumenten proberen. Bijna de helft had vooraf al een keuze gemaakt, waarbij vooral het slagwerk populair was, de andere kinderen konden deze avond nog kiezen. Alle instrumenten werden geprobeerd en sommige kinderen kozen uiteindelijk toch nog een ander instrument dan ze vooraf hadden opgegeven. Maar na een half uurtje had iedereen zijn plek in het orkest gevonden en kon de eerste repetitie beginnen.

Onder leiding van dirigent Ivo van Gennip werden enkele eenvoudige oefeningen gespeeld. Daarbij werden de kinderen geholpen door hulpmuzikanten van de harmonie, die voordeden hoe het instrument werkt. De komende weken gaan de kinderen hiermee verder. Op vrijdagavond 28 juni wordt het project afgesloten met een feestelijk slotconcert, samen met het Nieuw Talent Orkest voor volwassenen, dat ook deze maand is begonnen, en het grote orkest van Harmonie Voorschoten.

Maak een website of blog op WordPress.com