Muziekles

Harmonie Voorschoten biedt muziekles op de meeste koperen en houten blaasinstrumenten uit de harmoniebezetting. Voor slagwerk heeft de harmonie momenteel geen eigen docent, we kunnen wel adviseren over de mogelijkheden in Voorschoten en omgeving. Op de pagina bezetting staat een overzicht van alle instrumenten.

We streven ernaar om leerlingen  zo snel mogelijk te laten kennis maken met spelen in een groep. De lessen zijn er, naast de beheersing van het instrument, op gericht om mee te spelen in één van de orkesten van de vereniging. De lessen zijn geschikt voor muzikanten van alle leeftijden vanaf ongeveer 8 a 9 jaar.

Een instrument naar keuze wordt door de harmonie ter beschikking gesteld. Een leerling krijgt -buiten de schoolvakanties om- wekelijks een half uur individueel les op het instrument van zijn keuze. De vereniging werkt in de regel met gekwalificeerde docenten.

Heb je belangstelling voor de opleiding of heb je vragen, neem dan contact op met het secretariaat: info@harmonievoorschoten.nl

Muziekprojecten voor beginners

In 2024 is de harmonie gestart met twee nieuwe projecten voor beginnende muzikanten. Voor kinderen vanaf 8 jaar (groep 5) begon op vrijdagavond 5 april het PiMM!-orkest. Dit orkest is bedoeld om kinderen tijdens 10 lessen te laten ervaren hoe leuk het is om samen muziek te maken. Voor (jong)volwassenen ging op zaterdag 6 april het Nieuw Talent Orkest Voorschoten van start, een project waarbij je in 10 lessen kennis maakt met gezamenlijk musiceren. Deelnemers aan deze projecten hoeven geen lid te zijn van de vereniging en betalen dus alleen het inschrijfgeld voor het project.

Inschrijven voor deze projecten is nu niet mogelijk. Er is nog niets bekend over eventuele nieuwe edities van deze projecten.

Theorieles

Om goed te kunnen musiceren is basiskennis van de muziek onmisbaar. Daarom krijgt elke leerling naast de lessen op het instrument ook een korte theoriecursus waarin de basisbegrippen worden behandeld. Deze theoriecursus bestaat uit zes lessen van een uur en wordt één a twee keer per jaar georganiseerd voor een groep van ongeveer 6 tot 8 deelnemers. De cursus wordt afgesloten met een examen.

Examinering

Na ongeveer twee jaar kan een leerling het A-examen afleggen. Dit bestaat o.a. uit het laten horen van ingestudeerde oefeningen, het spelen van nieuwe muziek vanaf notenschrift (prima vista spelen), toepassing van theorie en het spelen van toonladders. De docent bepaalt wanneer een leerling hieraan toe is. Het streven van de vereniging is dat iedere leerling zijn A-diploma behaalt. Na het A-diploma kan een leerling bij Harmonie Voorschoten verder opgeleid worden voor de diploma’s B, C en D. Indien kennis, inzicht en vaardigheid van de kandidaat voldoende niveau hebben, kan rechtstreeks examen worden afgelegd voor één der niveaus B, C of D, zonder in het bezit te zijn van een voorafgaand diploma. Voor een omschrijving van de eisen per diploma kan de leerling terecht bij de opleidingscoördinator.

Maak een website of blog op WordPress.com